Du visar för närvarande Rochelle dag 3 – Att läsa utan att förstå, att se och förstå

Rochelle dag 3 – Att läsa utan att förstå, att se och förstå

  • Inlägget ändrades senast:2025-10-13
  • Inläggsförfattare:
  • Inläggskategori:Frankrike
  • Kommentarer på inlägget:0 kommentarer
  • Lästid:2 mins read

Rochelle dag 3 - Att läsa utan att förstå, att se och förstå

Idag for vi ner till stadens centrum för att besöka några av stadens attraktioner.

Dels La Rochelle Akvarium och dels Musée Maritime de La Rochelle. Ninna gick till det förstnämnda, medan jag valde det andra alternativet.

Maritimemuseet hade alla skyltar och beskrivningar på franska, så redan där snubblade jag vid startlinjen – jag kan ingen franska.

Efter utställningarna gick jag vidare för att besöka två fartyg: dels en bogserbåt som tjänstgjort i hamnen och på havet.

Bogserbåten Saint-Gilles byggdes 1958. Båten är 30 meter lång, 8 meter bred och väger 358 ton, med ett djupgående på 3,75 meter. Den var utrustad med en Deutz-diesel på 1 000 hästkrafter med vändbar rotation.

Den har ett Kurtmunstycke som omsluter propellern. Ett kurtmunstycke är ett rörformat hölje som styr vattenflödet så att det passerar propellern med högre hastighet. Detta medför att dragkraften ökar med 25–30 % och används ofta på bogserbåtar.

Båten användes för bogsering av fartyg i hamnen, med en dragkraft på 20 ton. Den hade inga vinschar, bara en bogserkrok och en kapstan som gjorde det möjligt att dra tillbaka bogserlinan till båten efter avslutat uppdrag. Båten kunde även användas för brandsläckningsuppdrag, med en pump som kunde leverera 150 000 liter per timme vid ett tryck på 10–15 bar (i en vanlig villa har man bara någon enstaka bar).

På däcket hade man 500-600 meter bogserlina, linan är 7-8 cm tjock

Det var ett intressant besök – roligt att få lära sig lite mer om bogserbåtar, havets arbetshästar.

Sedan besökte jag ett meteorologiskt fartyg som heter Navire. Det är 76 meter långt, 13 meter brett, väger 1 885 ton och har ett djupgående på 4,65 meter. Jag har inte så mycket fakta om fartyget, men det användes uppenbarligen för väderobservationer med en mängd olika instrument – allt från väderballonger till vindmätare av olika slag.

Mitt besök var förmodligen lite mindre spännande än Ninnas, att döma av hennes berättelser från akvariet

Fäste för bogserlina
Dragkrok för bogserlina
Styrning av dragkrok
Meterologiska mätinstrument
Djuplod
Radiopejl
Kompass
Meterologicentralen

Lämna ett svar